Petrol
Price Who Said What
பிரதமர் மோடி
``நம்முடையை எரிபொருள் தேவைக்கு பெரும்பாலும் இறக்குமதியை நம்பியிருப்பதே பெட்ரோல், டீசல் விலை உயர்வுக்குக் காரணம். காங்கிரஸ் ஆட்சிக் காலத்தில் பெட்ரோல், டீசல் இறக்குமதி தொடர்பான கொள்கைகளில் கவனம் செலுத்தியிருந்தால் இந்த விலை ஏற்றம் நடந்திருக்கவே இருக்காது. இந்திய நாட்டின் நடுத்தர வர்க்க மக்களும் இந்த அளவுக்கு அவதிப்பட்டிருக்க மாட்டார்கள்”
Minister Pradhan
There was a total collapse
in demand for petroleum across the world due to the COVID-19 lockdown and
petroleum producers had to reduce production. “Now the economy has revived and
India has returned almost to the pre-COVID position. However, the oil producers
have not increased production.”
“I am sorry to say oil rich countries are
not looking into the interest of consuming countries. They created an
artificial price mechanism. This is pinching the consuming countries,” Pradhan
told reporters in response to a query on rising fuel prices in the country.
He cited the government’s
increased spending in welfare and developmental programmes to justify the
increase in the petroleum products. “Some components of the petroleum price are
coming from the tax regime. We are passing through an unusual phase due to the
COVID pandemic.”
“The spending of the Union and state
governments have gone up.There is a 34 per cent increase in capital expenditure
in the budget. But we have to carry forward our economy and we need resources,”
he said.
பாஜக
காங்கிரஸ் ஆட்சியில் சர்வதேச அளவில் கச்சா எண்ணெயின் விலை ஏற்ற இறக்கத்துக்கு ஏற்ப எண்ணெய் நிறுவனங்கள் விலையை நிர்ணயம் செய்துகொள்ளலாம் என்ற ஓர் அறிவிப்பு வெளியிடப்பட்டது. அதன் விளைவை இந்திய மக்கள் தற்போது வரை அனுபவித்துவருகிறார்கள். பெட்ரோல், டீசல் விலை உயர்வைக் கட்டுப்படுத்த அவற்றை ஜி.எஸ்.டி-க்குள் கொண்டுவர வேண்டும். அதுதான் மத்திய அரசின் விருப்பமும்கூட. இதைப் பல நேரங்களில் மத்திய அமைச்சர் தர்மேந்திர பிரதான் நாடாளுமன்றத்தில் வலியுறுத்திப் பேசியிருக்கிறார். ஆனால், மது மற்றும் பெட்ரோல் விற்பனை மூலம் அதிக லாபம் பெறுவதால் அவை இரண்டுக்கும் பழைய வரி விதிப்பு முறையே நீடிக்க வேண்டும் என மாநிலங்கள் வலியுறுத்திவருகின்றன. ஆனால், அதற்கு காங்கிரஸ் உள்ளிட்ட எதிர்க்கட்சிகள்தான் தடையாக இருக்கின்றன"
காங்கிரஸ்
கடந்த 6
ஆண்டுகளில் பெட்ரோல், டீசல் மீதான உற்பத்தி வரியாக ரூ.20
லட்சம் கோடியை மத்திய அரசு வசூலித்துள்ளது. இதில் டீசல் மீதான விலை மட்டும்
820 சதவீதமும், பெட்ரோல் விலை
258 சதவீதமும் அதிகரித்துள்ளது.
சர்வதேச சந்தையில் பெட்ரோலிய கச்சா எண்ணெய் விலை உயர்ந்து வருவதையடுத்து, தொடர்ந்து
9-வது நாளாக பெட்ரோல், டீசல் விலையை எண்ணெய் நிறுவனங்கள் உயர்த்தி வருகின்றன.
கடந்த
6 ஆண்டுகளில் உயர்த்தப்பட்ட உற்பத்தி வரியைக் குறைத்தாலே, பெட்ரோல் லிட்டர் ரூ.61.92
ஆகக் குறைந்துவிடும், டீசல் லிட்டர் ரூ.47.51
ஆகச் சரிந்துவிடும்
கடந்த
2014-ம் ஆண்டு காங்கிரஸ் கட்சி ஆட்சியிலிருந்து அகலும்போது, பிரதமராக மன்மோகன் சிங் இருந்தபோது, சர்வதேச சந்தையில் பெட்ரோலிய கச்சா எண்ணெய் விலை பேரல்
108 அமெரிக்க டாலராக இருந்தது. டெல்லியில் அப்போது பெட்ரோல் ஒரு லிட்டர் ரூ.71.51
ஆகவும், டீசல் விலை ஒரு லிட்டர் ரூ.57.28
ஆகவும் இருந்தது.
ஆனால்,
2021,பிப்ரவரி
1-ம் தேதி நிலவரப்படி சர்வதேச சந்தையில் பெட்ரோலிய கச்சா எண்ணெய் விலை பேரல்
54.41 அமெரிக்க டாலர்கள்தான். ஆனால், பெட்ரோல் விலை டெல்லியில் ஒரு லிட்டர் ரூ.89.29
ஆகவும், டீசல் விலை ஒரு லிட்டர் ரூ.79.70
ஆகவும் அதிகரித்துள்ளது.
CPI(M)
The Polit Bureau of the
CPI(M) strongly denounces yet another hike in the prices of petrol, diesel and
cooking gas. These hikes in excise
duties come at a time when international oil prices have fallen with the base
price for petrol being Rs. 47.12 in 2014 to Rs. 29.34 in 2021, i.e., nearly 50
per cent.
The main reason for these
escalating prices is the unbridled hike in the excise duties by the Central
government, which today is 38 per cent of the cost of petrol. The tax levied by the Centre increased by a
whopping 217 per cent since this Modi government assumed office in 2014.
These hikes in the excise
duties are clearly meant to offset the losses to government revenues due to the
tax concessions provided to the corporates and income tax payees. There is a significant reduction in the
corporate and income tax revenues from 6.81 and 6.38 lakh crores respectively
last year – a reduction to 5.47 and 5.61 lakh crores respectively, as shown in
the 2020-21 budget.
The Modi government’s
bonanza to the rich and its cronies is sought to be made up by these excise
duty hikes imposing further burdens on the people, who are already groaning
under the double whammy attack on their livelihoods by the pandemic and the
economic recession.
Further, the hikes in
prices of petroleum products will result in higher transportation costs which
will increase the prices of all essential commodities. The cascading inflationary effect will
further worsen the economic recession. The Polit Bureau of the CPI(M) calls
upon all Party units across the country to organize protest actions demanding
that the Centre withdraw these excise duties.
CPI
The National Secretariat
of the Communist Party of India issued the following statement today (on
February 19, 2021) condemning the steep hike in the prices of petroleum
products:
The Communist Party of
India strongly condemns the steep hike in the prices of all petroleum products,
including cooking gas. The hike will have a cascading effect on the prices of
all essential commodities, making the lives of people more miserable.
The Party urges the Modi
government to immediately withdraw the hike and ensure that the masses get all
essential commodities at affordable prices.
The National Secretariat
calls upon all party units to come out in protest against the steep hike.
Indian Express
Retail petrol and diesel
prices are in theory decontrolled — or linked to global crude oil prices. Which
means that if crude prices fall, as has largely been the trend since February,
retails prices should come down too, and vice versa.But this does not happen in
practice, largely because oil price decontrol is a one-way street in India.The
main beneficiary in this subversion of price decontrol is the government. The
consumer is a clear loser, as are the fuel retailing companies.
சென்ற ஜனவரியிலிருந்து இந்த
2021 ஜனவரி விலை உயர்வை பார்த்தால் இங்கிலாந்தில்
1.8 %குற்ந்தும், அமெரிக்காவில்
7.5 % குறைந்தும், பிரேசிலில்
20% குறைந்தும் சீனாவில்
1.4 % குறைந்தும் இருந்தால் இந்தியாவில்
13.6 சதம் கூடியுள்ளதாக இந்தியன் எக்ஸ்பிரஸ் தெரிவித்தது. இந்தியாவில் சென்ற ஆண்டில்
19.98 இருந்த எக்சைஸ் வரியை பெட்ரோலில் ரு
32.98 ஆக மோடி ஆட்சி உய்ர்த்தியுள்ளது. டீசலிலும் இது
15.83லிருந்து
31.83 ஆக உய்ர்த்தப்பட்டது.
இன்று பார்க்கையில் அடிப்படை விலையில் மத்திய மாநில வரிகள்
180 சதமாக பெட்ரோலிலும், டீசலில்
141 சதமாகவும் வைக்கப்பட்டுள்ளன.
Hindustan Times
The government uses petrol
sales for revenue purposes. This is an inevitable result of so few Indians
paying income tax. But there is also a positive consequence of such high taxes.
Namely, it helps keep India on a low-carbon path of development and encourages
a shift to renewables. The Modi government rightly takes the threat of climate
change seriously and has deliberately tried to raise the cost of polluting
fuels.
Scroll
The BJP’s middle class
vote bank has held steady even in the face of deepening economic distress.
While taxes and duties
comprised only 49% of retail petrol price under the UPA, under Modi that figure
stands at 67%, as per an analysis by Mint.This isn’t the only instance of the
middle class getting squeezed with little political repercussions. For some
time now, the Reserve Bank of India has kept interest rates low, in a bid to
kickstart the sputtering Indian economy. While this policy helps large
corporations access easy credit, it grievously impacts small savers. For example,
the rate for a State Bank of India fixed deposit between five and 10 years
stands today at only 5.4%. This is down from more than 9% when Bachchan was
joking about the travails of the middle class in 2012.
What works additionally in
favour of the BJP is the lack of any other party which attracts middle class
support. The Congress, while traditionally a party that attracted middle class
support, has seen its support collapse post 2014, with the BJP significantly
increasing its standing amongst them between 2014 and 2019.
Comments
Post a Comment